lördag 4 oktober 2014

Att komma ut (igen)

...med en graviditet, så måna känslor! Tänk om allt skulle gå fel nu efter att vi berättat? SÅ mycket mer oro denna gången eftersom bebisen i magen är en provis :)

Vi har alltså behövt genomgå IVF denna gången. Thomsens reproduktionsförmåga minskade totalt efter dem hemska cellgifterna och vi behövde alltså genomgå en IVF då antalet spermier aldrig skulle kunna befrukta ett ägg på egen hand..krävs antal miljoner för att nå fram och ändå är det bara 1-10 som får se ägget.

I december -13 fick vi första kontakten med Sahlgrenska som sedan konstaterade att vi behövde söka privat eftersom vi redan hade ett barn gemensamt (man bekostar inte syskonförsök). Mycket riktigt så hade vi två val här i Göteborg (Carlanderska och IVF-kliniken). Jag vet inte vad det var som gjorde att vi valde IVF-kliniken men tror dem hade bäst statistik på unga par (ja vi räknas fortfarande som unga här ;) )

Fick kontakt med IVF-kliniken och dem tyckte allt såg bra ut med mig och även med T. Som vanligt hade jag eg. för hög BMI men då jag räknas som fertil och fått barn snabbt den naturliga vägen innan så valde dem att jobba med oss. Fick dock börja med Levaxin och även order om att gå ned ett antal kg innan vi körde igång. Vi påbörjade en hormonbehandling av mig för att stimulera mina äggstockar att producera fler ägg än vanligt... tyvärr svarade jag väldigt dåligt trots ökad mängd under behandling så vi fick avbryta; Fan vilket nederlag det kändes som =/ Fick vänta en menstruation och påbörjade behandling på nytt, denna gång med höjd dos. Denna gång gick allting vägen och vi fick ut 19 ägg!!! :) Av dem 19 blev 13 befruktade. Efter 3 dagar var det meningen att man skulle sätta in det ägget som utvecklats bäst men alla var fortfarande igång så det fick bli en riskabel långodling istället :| Den helgen var jag säker på att alla våra fina ägg dött och bitter som tusan var jag, det bästa stället är ju alltid livmodern. Men vi fick goda besked, på måndagen hade vi 7 fina blastocyster och en fick åka in i mig och de andra fick åka in i frysen :D

Tyvärr fick vår lilla stjärna återföras då Thomsen var på jobbet.. såg ut som en liten prick i ett rymdsystem.

Egentligen är man ju gravid redan vid insättandet men det krävdes ett antal graviditetstest innan jag kunde tro på det :D

Vad har vi lärt oss av denna resa; Att om man undrar om man borde göra ditten eller datten så ska man bannemej göra det; Imorgon kan det vara försent. Precis innan cancern hade vi lite löst snackat om syskon till Alice; Nu blev vi gravida 2 år senare istället, sådant är livet och vi är glada att det har gått smidigt trots osmidigheten. Jag har blivit gravid "the easy way" och "the hard way" vilket jag är tacksam för.

Så gick jag in i v.21 igår och en babyboom is on the way :)
X.et fick barn i veckan, några gamla klassisar, kollegor, en av mina närmaste är gravid.


Puss & Kram
 

2 kommentarer:

  1. Så himla kul att läsa att det gått så bra. Har faktiskt tänkt på er och hur det går för er. Himla glad för er skull ❤

    Kram Anna S

    SvaraRadera

Vad tycker du?