onsdag 30 oktober 2013

Erbjudande om lägenhet vs. köpa m renoveringsbehov

Hehe shit vad coolt! :)

Har efter (relativt kort tid) fått erbjudande om en 4a i Partille via boplats! Ganska otroligt eftersom det är svårt att få tag på bostad i gbg nu och speciellt hyresrätt som är lite större.

Dock vet jag inte om den är något för oss, känns liten (90kvm) när vi varit på visning idag på ett superluftigt 130kvm lägenhet/hus! Märker att vi blivit lite bortskämda men nu är jag såpass sugen på enplansboende! 90kvm KAN kännas större än det är, ex har ett par av mina vänner en 3a som är ombyggd till 4a som känns relativt luftig.

Nej och boendet idag.. planlösning 2 die for! TYVÄRR har det väl varit en fuskfirma där och renoverat för det var fogmissar och tätningsmissar överallt. Ett hål där det skulle varit en ventilation och MASSVIS av smuts och döda spindlar och kryp överallt! Jag förstår varför den legat ute på hemnet såpass länge nu, det är inte dyra grejjer att fixa men jag tänker inte leasa in diverse firmor eftersom jag kände att det var inflyttningsklart.

Har satt mig för att rannsaka och göra en liten + och - lista

Kolla boendet här!

-
  • Läge = lite avsides 
  • Nejd = parkering & pizzeria precis vid uteplatsen
  • Upprustningsbehov = se ovan
  • Kommunikation = bussen tar 50min till gbg, pendel 35
  • (bredband) = inget bra grejjs här inte ;)
  • MÅSTE vi flytta, är det enbart planlösningen som lockar?
  • Vad vi såg av vår korta promenix fanns ingen närliggande park/lekplats. Dock har vi inte pejlat dagiset som ligger 300m bort. Där kan man ju ex gå på helgerna

+
  • Läge = lite avsides, kan vara bra, kan vara dåligt :) 
  • Framtid = Alice kommer kunna gå i skolan fram till F9 
  • Planlösning = LUFT, enplan, stora rum, riktigt mysigt sällskapsboende = oss
  • Nära till ett dagis som utnyttjar sig av naturen
  • Billigt? Prutmån? Utveklingsmöjlighet? Upprustning?
  • Värmegolv
  • Värme VA Parkeringsplats ingår
  • Ingen tomtskötsel eller allmän gräsklippning samt storstädardagar (liten markyta)
  • Närmare svärföräldrarna och barnvaktsmöjligheter utan att inblanda trängselskatt =)



Jag vet att bilderna är jättefina men det var annat i verkligheten när man såg fogarna och tätningen m.m som saknades. Gammal torkad blomma på diskbänken och smutsiga skåp m.m! Det bor ingen där nu och det har fixats till för att bli bostad. Har väl varit en kontorslokal innan eller något. Vill höra helt ärliga svar! Denna har legat ute 173 dagar på hemnet och jag förstår varför, det är fortfarande en juicy hyra, priset är billigt! Hade det sett ut som man fick uppfattningen av på bilderna hade jag nog slagit till direkt.

Tycker själv pizzerian intill är superful som front men skitsamma! :) Vi behöver inte lantisidyllen men får ändå bo på landet. Pizzerian serverar inte alkohol, har inga spelmaskiner och är öppet vintertid alla dagar till 21 och sommartid till 22 så räknar inte med fylleslag + att denna ligger utanför centrum, inte något man springer förbi påväg hem från pendeln eller bussen etc.

Har även haft 2 damer här idag från Familjehem GBG som skulle checka in hur vi bor, vi funderar nämligen på att ta emot ett barn i vår familj =) Detta är dock ett stooort steg eftersom det antagligen kommer bli en långvarig relation kanske tom livslång (om det handlar om ex spädbarn) så det visar sig. Jag är jättepepp samtidigt som jag är jätterädd :( Finns mycket psykologi och eftersom jag är rätt emotional så är jag även väldigt rädd för att släppa taget om människor jag tycker om. Först hade vi valt bort spädbarn men när dem sa att den typen av placeringar oftast blev konstanta så fick jag ett annat synsätt. Hursom är det lång väg att gå för att ens få börja att ta emot barn. Det är 7x3h utbildning samt ett långt djupgående "förhör" på 3h där dem ska rota i ditt inre. Man kommer ställas inför många prövningar och dem söker dina svagheter och styrkor. Vi vet inte i dagsläget hur vi ens kommer kunna lösa dessa utbildningsdagar som kommer som terminsstarter varje onsdagkväll ex. eftersom man helst ska vara båda 2 då. Men vill dem ha oss får dem kompromissa :)) Dem sa åtminstone att vi lät vettiga och hade bra sätt att se på saker. Jag med en lite halvtaskig barndom och Thomsen som adopterat barn i en familj som funkat som familjehem åt ett antal barn.

Min styrka är nog att jag är så öppen om mitt förflutna och mig själv överlag, folk verkar ha lätt att ty sig till mig och öppna sig själva :)
Min svaghet är min emotionella sida! Dem undrade om jag exempelvis skulle få ett barn som är i samma sits som jag var som barn; Skulle jag krypa tillbaka och själv bli liten och rädd eller kanske agera utåt mot föräldern.

Sedan är detta så dubbelt, ska man verkligen alltid sträva efter en återförening med de biologiska föräldrarna hur dem än är och vad dem än gjort? Jag kan då verkligen inte tycka det. Thomas berättade om en av hans föäldrars barn som pappan stått på medan modern sparkat? Hallå? DET kan inte anses vara okej! MEN får man hjälpt detta barn några år så är förhoppningen att det blir en stark människa som kan klara sig på egen hand i vuxenlivet sedan.

Hursom vi har bara skrapat på ytan och varken jag eller T är riktigt säker på OM vi vill ännu. Det är ju faktiskt ett LIVSTIDSANSVAR eftersom man förhoppningsvis behåller kontakten när barnet/barnen flyttar ut =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad tycker du?