fredag 7 mars 2014

Om att vara tjock...

Är man tjock är man enligt andra (ofta) en människa med dålig självdisciplin; Så kanske fallet är också MEN man är per automatik inte en känslolös blobb utan själ. Man har precis lika stor rätt att få älska och att bli älskad tillbaka. Man har rätt att få käka fredagsmys, köpa pizza eller käka på Mc Donalds utan att folk stirrar på en med blickar som säger "Ska hen verkligen käka det där"

Jag har slutat att köpa godis pga detta, visserligen gillar jag inte lösviktsgodis på samma sätt som förr men jag klarar inte av folks dömande blickar. Förra året tog jag nog lösviktsgodis 2-3ggr och det är i mina ögon mätt ganska lite (varav en var en megapåse till halloweenbarnen som aldrig dök upp).

Eftersom jag slutat gilla McDonalds är det bara en nödlösning vid eventuella bilfärder. Alice gillar inte heller Donken så det är inget quickfix där heller.

Gillar man sig själv som tjock då är man störd. Man får inte tycka om sig själv som tjock helt enkelt. Jag säger inte att jag är färdig med mitt utseende utan att jag är nöjd JUST NU! Jag hade komplex som 20kg lättare också vilket skulle vara min drömkropp idag =) Vi människor är väldigt duktiga på att skapa komplex som i andras ögon inte finns. Vem kommer tycka om dig om du själv inte ens kan göra det liksom. Din säkerhet strålar igenom och man kan vara snygg som kraftig. Man kan vara snygg som rejält underviktig också MEN det är mindre accepterat i samhället att vara kraftig än gravt underviktig idag (vilket är lite skevt) Vi strävar mot size-0 så nästintill anorektiska är verkligen IT:

Just nu går det en extrem våg med appar och träningsprogram som alla måste följa och allt finns på FB och Instagram, varför egentligen? Är det någon som intresserar sig för vad man själv har gått för promenad under dagen? Eller dagliga uppdateringar om mått och versa, vi hetsar varandra och skapar ångest för dem som inte gör således. Mina arbetskollegor är smala nästan hela bunten och ändå sitter dem och käkar sallad 3ggr om dagen? Själv äter jag den lagade varma maten som serveras (utan att ha dåligt samvete), varför ska jag svälta mig själv när jag stadigt går ner ändå...sakta sakta visserligen! :) Min närmsta arbetskollega är dietist och pinnsmal, Hon har aldrig käkat sallad för att ha sin kropp utan lite av varje, ofta och hon förstår det där med att unna sig..Det är väl därför hon är den bästa dietisten man kan ha ;D

Vet inte varför jag skrev detta egentligen, ett vanligt toatänk helt enkelt.
Det jag vill säga är att man faktiskt kan vara tjock & frisk medan det finns dem som kan vara smala & sjuka. Jag borde enligt BMI vara mer än död typ men har ju perfekta värden på allt. Sjuksköterskorna på FeelGood blir ju helt förvånade när dem ser detta paket och får fram blodtryck och etc.

Puss & Hej




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad tycker du?