fredag 23 mars 2012

Förskolan borde moderniseras

Jag menar idag jobbar inte alla 8-17 eller har möjlighet att flexa eller gå ner i arbetstid. Även om du går ner i arbetstid (vilket man har laglig rätt till) så behöver inte timmarna infalla under förskolans öppettider iallafall.

Jobbar du natt exempelvis finns det s.k. nattis om båda föräldrarna eller om du som ensamstående förälder inte finner någon annan lösning. Men nattis är sällsynt och jag vet om 2!! stycken här i göteborgstrakten. Att få gå i skolan i sin hemmiljö och inte flera mil bort känns också viktigt, speciellt eftersom barnens kompisar följer med upp i högre skolåldern sedan.

Alla som jobbar inom handel då som har relativt "vanliga" arbetsdagar (som borde vara anpassningsbara) men som blir tvingade att jobba helger och storhelger då förskolan är stängd. Förskolan ska finnas till för föräldrars behov och idag jobbar vi 24/7, 7 dagar i veckan. Jag tror inget barn tar skada av att gå på dagis lördag & söndag för att sedan ta helg under måndag och tisdag.

Var händer med dem som jobbar som timvikarier och behöver hoppa in på kort varsel vid sjukfrånvaro ex. Det borde vara lättare att med kort varsel kunna lämna sitt barn på förskolan även om det gäller några få timmar.

Skiftarbetare som börjar, låt säga vid 6; Då förskolorna öppnas som tidigast. Säg att lösningen var att få lämna sitt barn vid 5.15, visst en hemskt tidig tid men allt är anpassningsbart. Detta barn kanske får komma hem redan vid 13-14 från förskolan. Dygnet är ju förskjutet för vissa, så är det bara.

Man ska inte tvingas att byta jobb för att man skaffar barn om man inte själv vill. Trivs jag på mitt arbete så ska jag få vara kvar. Däremot ska det bli lättare att få en lösning på förskolesituationen. Det handlar inte om fler timmar utan om att få dem på det sättet som passar ER familjesituation. Eftersom förskolan själv sägs ska anpassas eftet behov så är det väl himla konstigt att den inte har gjort det.


Helgen är helig för svenssons... räcker om man kollar 40% av fb-statusen på fredagsmornar när det ÄNTLIGEN är helg. Jag kan inte komma ihåg när jag kände så sist. Vi lever så utom normerna som sjömansfamilj. Helgen är måndagen då jag kommer hem, då myser vi och laddar energireserverna för att sedan göra alla todo's. Vi trivs som det är. Vi gillar att vara hela familjen och spendera kvalitétstid på badhuset en onsdag klockan 12, eller Ikea klockan 9 en fredag; Utan att trängas med halva sverige.

Däremot är det svårt att få rätt att ha sitt barn på förskola ens 15h, det är något man får kämpa för. Kan ju inte lämna lillan måndagar i 5h, finns ju ingen som helst rutin på det. Egentligen borde vi ha rätt till 40h förskoleverksamhet med tanke på att vi som alla andra jobbar heltid, dock mer kompakt, nu finns det väl inga som utnyttjar det heller.

Nu i påsk kommer jag vara hemma, Thomsen är till sjöss och inget speciellt med det. Inget OB ingen övertid. Den enda dagen som är speciell för oss är eg. julafton då båten ligger i kaj men vi tuffar på året runt, dag ut och dag in.

Inför förskola på HELGER & röda dagar. Det finns en efterfrågan och det skulle även innebära fler arbetstillfällen.

Nog om detta, kom bara att tänka på det när jag satt på en bänk i solen utanför Ikea idag....

Vi var nämligen och pejlade lite kök och förmodligen blir det ett från ovanstående :) För samma pris som vi fick enbart köket för från firma 1 kommer vi kunna slänga till vitvaror (exl fläkt & diskmaskin) från Ikea så det känns givet att det blir så.

Nu är det bara denna eeeeeeviga planering kvar. Känns som det är en lång bit att gå med socklar, å passkivor å dittan å dattan. Måste ju ha en specialfläkt också som föreningen sett ut och det är ju inte en såndär snygg takhängd som jag fantiserat om ^^

Solen är här
Det gör mig kär :)
hehe

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad tycker du?