söndag 16 december 2012

Vi komma, vi komma .. från medelmåttaland

Läste precis en artikel där en asiat skriver angående det här med pepparkaksgubben. Han skriver att han alltid blev vald till pepparkaksgubbe med 2 andra icke svenska. Sen självfallet att man borde fokusera på dem stora riktiga problemen vad gäller främlingsfientlighet etc.
Jag vill klargöra 2 saker. Jag blev aldrig vald till lucia heller, hade inget lågt blont hår eller var direkt söt, vilken är den falska stereotypbilden för lucia. Alla killar som inte var tomte eller pepparkaksgubbe fick gå med dumstrut i den mörka delen av luciatåget.. hallelulja. Inte sitter jag å bittrar över det såhär 20 år senare. Sen så är det klart, vi väljer våra strider. Klart man väljer dem som är närmast marken och egentligen enklast att fighta mot. Som att fira högtider i kyrkan, att behålla pepparkaksgubben i tåget och att julaftons barnprogram inte behöver sencureras. Det är samhället som gör oss till rasister, inte vi. Jag har aldrig varit rasist men jag har aldrig tänkt på att det är en mörk docka som blir OK i rumpan, det är ju även en krullig rödhårig, ska hon vara okej att ha? Maaaah blir helt galen snart. När jag växte upp så röstade vi lucian och sen fick vem som helst vara pepparkaksgubbe. Ibland var det en mörk kille som ville vara det själv, kanske för han tyckte det passade bäst iom att han var brun. Ibland måste man få vara lite självironisk..

Artikeln tycker jag förövrigt har en grymt martyrig slutknorr, pallar verkligen inte sådant.
Jag är redo för ugnen

Hursom, får snart besök av en pepparkaksgumma och comp.. lilla H. Med dem stora vackra ögonen och olivfärgad hy. Vi ska bara lussebullar (kanske ses som feta små svenskar eller asiater om man får till saffranen ordentligt).

Kanske borde städa alltså ;)

2 kommentarer:

  1. Men .. Igår skrev jag en lång kommentar till dig i bilen. men den är inte här måste ha glömt att sända. Irreterande, HAHA.

    För det första kommenterade jag era 14 par ytterkläder, haha! Och för det andra har jag glömt det andra jag skrev!

    Men jag blir inte alls sugen på att resa när du lägger ut en sådan bild.. Vi ska spara pengar till en långresa i december nästa år, Thailand/malaysia billigt att leva, haka på?=)

    Haha Jag har inte ens sett att du delat kalle. Så då har jag inte stört mig=). Så ingen ågren, hihi!

    Tänkte på de där med loppis och sånt, tack vare lite inspiration från dig har jag ju fått sålt en hel del TAck. Idag kommer en köpare till! Roligt de här att håva in småpengar=)

    Tack själv för sist, måste göras fler gånger. btw hur gammal måste ungen vara för att gå på leklandet då? KÄnner ni er ensamma när T åker o jobbar är det bara att hojta så kommer vi förbi=)

    KRAM KRAM

    SvaraRadera

Vad tycker du?