fredag 8 mars 2013

Lite klagande trots sol ;)

Tusan!
Det var meningen att Thomsen skulle få ta Jutlantica hem vid 8 idag men pga blåst så kommer inte Saga in i sitt nya läge i FRH vilket innebär att vi får vänta tills Juttan lagt till så vi kan placera oss i det gamla. Vidare innebär det Danica hem kl 14. En skillnad på 6h. Sex timmar är ju jättevärdefullt idag. Så istället för att hämta upp Thomas i stan vid 11.30 får jag glatt vänta tills han glider hem lite efter 18.30. Bajs

Jag gillar att bli ifrågasatt vid dagislämning. Vi har Alice där 15h, 2 dagar av 3 är någon av oss hemma. Dem tiderna vi egentligen skulle behöva avlösning är dagis stängt. (kvällar fram till 19 och helger). Vi har förklarat att hon inte kan gå 1 dag i veckan eftersom det inte blir ngn rutin och dem har sagt likadant. Samtidigt känns det självklart orättvist att vi ska lämna henne där och sedan gå hem och göra vad vi vill 2ggr i veckan. Å andra sidan jobbar jag heltid, betalar full dagispenning (även om det är värt det) så jag tycker mig ha rätten på vår sida. Jag behöver vila efter 75h/vecka + massa tidspendlande utöver. Jag behöver kanske vända dygnet efter en veckas nattarbete. Det är jättesvårt som "sjöman" att få folk i land + försäkringskassan att förstå hur vi jobbar.

Försäkringskassan räknar ju ut vår SGI på lön före skatt. Det dem inte tar med är att vi sjömän skattar 21%. Våra grundlöner ser superkassa ut, landmässigt sett, men efter skatt så tjänar vi bra eller mer för likvärdigt arbete. När vi ansökte om banklån räknade dem om våra löner (så istället för ex 19000 tjänade jag 26000) Smart drag. Ett påslag på 10% gör en del.

Nu ska jag sluta tjura.. bara gotta mig, som dem tror att jag gör på förskolan ;)
Men ska storstäda idag och hämta en byrå.

1 kommentar:

  1. Du jag blir faktiskt lite arg på eran förskola... Ni har rätt att ha A där, ni ska inte bli ifrågasatta. Att gå på förskola är bra för barnen. Och som du skriver ni betalar för heltid. De ska bara acceptera detta... Tala med förskolechefen. Det är inte kul att alltid bli ifrågasatt. Som du skriver ni har RÄTTEN på er sida.

    Men gött o få räkna upp lönen på banken iaf:)..

    Kramis

    SvaraRadera

Vad tycker du?