tisdag 31 augusti 2010

stor vs. liten

Usch.. jag vet inte om det är så populärt att skriva detta men jag avskyr verkligen hudrasen chihuahua (reserverar mig för eventuella stavfel). Är det verkligen en hund? Borde det inte kallas för något annat? Finns det ens någon originalchihuahua eller är dem framavlade för att bli så små som möjligt. Såg på animalplanet häromdagen att pga framaveln kunde en viss sort inte ens föda naturligt så man var tvungen att göra KS.. sorgligt. Anledningen är att det ser så grymt patetiskt ut när man ser stora vältränade killar gå runt med dessa råttor i koppel.. hihi! Idag senast såg jag en kille som var synligt vältränad! Undrar om han rastar flickvännens hund för en riktig karl har bannemej inte en sådan sak :D Brukar man inte likna ägaren vid dess hund? Ofta tycker jag det stämmer; man smälter liksom ihop och blir till ett. Som ett pensionärspar i likadana träningsoveraller ;D

Så frågan kvarstår, varför skaffar man en hund som chihuahuan? Är det för att den är lättskött? Är det för att det är kul att ha en levande asseccoar? Eller är det bara rasens "litenhet" som gör den söt(?)

Skulle jag själv nu skaffa hund så skulle jag vilja ha en schäfer, husky eller hund i liknande storlek.. fast gosh, dem behöver så mycket vård, motion..you name it så jag skulle aldrig orka/ha tid! Sen bör man ju ha en stor tomt eller liknande för dem att hänga på när vi inte motionerar.

Who let the dogs out.. woffwoffwoff!


Annars hade jag första ensamma natten med lillan inatt.. det gick grejt! :) Dock så gick jag själv å la mig efter 2 istället för planerat 00 åtminstone vilket gjorde nattsömnen lite kort,.. well well! Thank god för kaffe! Man får dock passa på att göra saker när hon tar sina tupplurar på 10min här å där... hon har ju inte lika långa sovperioder som i början.

Vi fick ett så bra babygym av Nathan häromveckan.. en sol som ler å lyser i mitten ersätter mamma å pappas happyface.. Alice gillade det verkligen men på bara 2 dagar så hakar solen upp sig och hackar fram.. attans! Nu duger inte det gamla gymmet heller, hon pallar inte att slå på leksakerna så ljudet aktiveras och då blir hon tjurig så mamma får springa dit å slå till dem var 30sek typ.. unge!!

En annan sak som gör ensammammalivet lite mer ohärligt är ju arbetet utanför.. de ska ju asfaltera om hela vägen så det är ett jedra arbete med grävskopor, stenhögar och div. andra stora maskiner :( För några dagar sedan spärrades mitten och tvättstugan av med kravallstängsel och de spärrade in min uppgång med en stor grushög och ett flak med sten.. tack liksom! Hade jag inte haft någon vagn hade jag kunnat glidit över rabatten men nu går ju inte det.. fick hjälp av karlarna och även idag! Hoppas det är klart snart.. kan inte leva såhär.. å hallen är full av lera och grus *suck*

När det är dags att inreda lillans rum ska jag köpa ett vackert kakfat och dekorera det med massa virkade bakverk.. så himla sött
http://pyssel-och-trams.blogspot.com/2009/10/lankar-till-virkade-godsaker.html


Imorrn blir det till att spana hallmöbel åt Vicky med Vicky ;D
Herrå!

2 kommentarer:

  1. Tur att det finns x antal hundraser som passar alla då! ;) kram på dig

    SvaraRadera
  2. Jag undrar också vad det är för särskilt med chihuahuor. Grejen är ju att alla tror att de är lättskött för att de är små, men de kräver lika mycket som vilken annan hund som helst. Hundar mår bra av att arbeta och tänka. Inte bli bortskämda och påklädda. Synd att folk inte fattar det bara :p

    Skönt att allt gick bra inatt. bara några nätter till så är T hemma igen :)

    Babygym är en underbar uppfinning haha.

    kramar

    SvaraRadera

Vad tycker du?