fredag 28 januari 2011

FörnedringsOS

Okej idag hade jag då tid 10.30 hos företagshälsovården för att få friskintyg... Mycket väl konstaterades det att min BMI var skyhög och att jag egentligen borde vara död (?) Hon tog blodtryck vilket var super som vanlig. Fick komma in till läkaren som kände och klämde, lyssnade hjärta och lungor som lät grejt.. Han började tjöta om mitt höga BMI självfallet och han kunde inte ge mig intyg OM jag inte genomgår ett test för att visa om jag klarar av säkerhetsorganistationen ombord. OKEJ. Först skulle det innebära att jag var tvungen att sjukskriva mig nästa arbetsvecka för att göra detta test på 45min.. Jag bara garvade. Grät mest inombords faktiskt. Fick tillslut en sistaminutentid med sjukgymnasten för att göra detta test.

Började med lite böjlighetsövningar och rörde olika kropsdelar.. jag var överböjlig.
Sedan lite balansövningar.. helt okej. Handstyrka genom att klämma på en ballongliknande mackapär. Godkänd fast starkare på vänstern konstigt nog (?) Fick dra i olika lägen en vikt på 30kg där man dels använde triceps alt biceps för att likna vid halning av livbåtarna. Gå i en stepptrapp upp och ned flera gånger för att se om jag klarar av att gå från nedersta däck till översta.. Blev ju flåsig men det blev alla tydligen. Kröp igenom en stålställning som hon ställde på massagebänken; Det var momentet hon trodde skulle bli svårt för mig (?) Gick galant. Släpade en tomtesäck med vattendunkar 20m på heltäckningsmatta.. men hallå? Fick såklart godkänt på alla test och var klassad som väldigt stark.

De anser att jag måste gå med i Viktväktarna på måndag och betala för vägning varje vecka.. (100kr/gång) Jag vet inte om jag kommer ha råd med den utgiften + böcker etc som man ska betala med. Vi har precis gått igenom räkningarna nu och de pengarna som blev kvar går ju till mat nästkommande månad. Känner mig så ledsen eftersom det känns som dem inte ger mig något val. Viktväktarna hade säkert varit ett bra alternativ men allt kostar ju så förbaskat.. 1/4 av våra resterade pengar kan inte gå dit.

Det hela slutade med att jag fick friskintyg.. i 3 ynka månader jämfört mot 2 år. De vill se så att det går åt rätt håll. Visst jag hoppas ju på att några kg har försvunnit men känner enorm press på mig nu... vissa kanske anser att det är bra men för mig blir det tvärtom.
Kom ifrån vid 14.10 så istället för att träffa Nathan så fick vi åka hem.. hela dagen på ett kontor liksom.. bläbläbläää

Väl vid bilen så hade någon parkerat så jädra tight trots att det bara stod 10 bilar på hela bilhusvåningen!! Resulterade i att min vita jacka blev grå eftersom jag skrapade emot mitt feta arsle för att kunna komma in.. kanske hade allting blivit bättre om jag fått mitt kaffe på morgonen.

En dålig dag helt enkelt.. jag är hungrig också; Men mest trött.
Min självbild är så långt nere på botten det bara går och jag känner mig deppig som fan.. Mina siffror ÄR ju skyhöga och jag är överviktig.. men jag är inte död! Jag är i högsta grad levande och jag är en människa med känslor och behov som alla andra..

fuck BabeMessureIssues

7 kommentarer:

  1. *skickar en bamsekram till världens bästase Annsi* <3

    SvaraRadera
  2. Massa massa massa massa kramar!!! Ser dom att du klarar alla tester galant och har bra värden så förstår jag verkligen inte varför de ska bråka så med dig. Jag hoppas verkligen att det ordnar sig för dig på nåt sätt.

    Du har inte funderat på LHCF eller GI-metoden? Billigare och mindre press än med viktväktarna :)


    Massa kramar igen!!

    SvaraRadera
  3. Blev tårögd när jag läste detta inlägg, gråten sitter i halsen :( FYFAN vilken jäkla diskriminering du blivit utsatt för!! Ok, övervikt är inte bra men det vet du nog om nån bäst själv. Det du behöver är stöd och råd, inte en jäkla massa anklaganden o press vilket oftast resulterar i motsatt effekt. När jag lagt på mig i vikt o folk kommenterade detta fick det mig att känna mig värdelös och dålig. Folk ser inte att man faktiskt är en människa och att vikten man lagt på sig kanske har sina orsaker...Man är inte bara "lat, ohälsosam och onyttig" bla bla..

    Usch Annsi, jag säger bara en sak! Stå på dig!! Vikten blir du av med så småningom det vet jag. Men huvudsaken är att du inte glömmer bort den fina underbara människa du är oavsett vad du väger!

    Och alla f-ttor som pressar dig kan dra åt h-levete!!!! Hahah...

    Pussar o kramar till dig :)

    Stor kram på dig!!!

    SvaraRadera
  4. Det låter ju helt sjukt! Men tänkte tipsa om alternativ till Viktväktarna, för att slippa räkna points och gå dit och väga sig m.m. Du kanske redan vet om sajterna men...Matdagboken.se (gratis) och Viktklubb. Kräver ju att man väger maten osv men det måste man väl med VV också? Kolla får du se! =) Kramar

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Vad elakt av dom. Så ska de inte gå till. Visst de är inte bra att ha högt BMI men man ska aldrig bli tvingad till något. För att klara av en viktminsknings resa krävs motivation och tålamod och framför allt vilja. Förstår dej när de gäller ekonomin. VV är jätte bra på alla sätt och vis, men har man inte råd så har man inte. Hjälper nämligen en tjej som inte har råd med möten. Hon beställde material av mig som jag skickade till henne och sen använder hon sig av de och väger sig och redovisar de till mig. Och jag finns där som stöd och peppar henne när de behövs.
    De är ett alternativ med engångskostnad som är låg.
    Lycka till vad du än väljer.
    Undrar du över något hör gärna av dej. speedgirlgirl@hotmail.com
    Kram Petra

    SvaraRadera
  6. Du är fantastisk, glöm aldrig det!

    Stor varm megakram till dig--<@

    / Vickey

    SvaraRadera
  7. Men herregud vad tänker dom med du fick barn för 6 månader sen & det tar olika lång tid för kvinnor att gå ner i vikt till sin vanliga vikt,det borde dom veta tycker jag.Sen ska man helst inte träna dom första 6 månaderna efter en förlossning & sen kan man börja försiktigt efter det för kroppen går igenom en enorm förändring när man är gravid,blir förbannad att dom är så okänsliga mot dig.Sen det viktigaste av allt du är underbar & vacker precis som du är vännen glöm aldrig det & låt ingen annan säga annat till dig :)

    Massa varma kramar från mig till dig...vi mammor måste hålla ihop när det blåser såna där kyliga vindar kring oss från människor som inte verkar ha någon empati förmåga alls! // Linis

    SvaraRadera

Vad tycker du?