onsdag 29 december 2010

2010



Januari
Började året med att fira mitt första år som rökfri; Kändes som en stor etapp och snart är det ju 2 år :) "Kommer ut" som gravid för allmänheten. Fick även mitt efterlängtade körkort efter några månaders psykisk påfrestning. Ja att vara graviditetsillamående och köra bil är inte en bra kombo.

Februari
Händer inte mycket här.. grubblar väldigt mycket på framtiden och dess innehåll. Beställer en (dyr) barnvagn som jag IDAG ångrar när det finns så mycket fint begagnat.. men äsch, någongång måste man få lyxa lite
Får höra Alices hjärta med doppler första gången, härligt :)

Mars
Har riktiga problem med ryggen nu och börjar få svårt att röra på mig.
Vicky följer med Saga ombord för att göra lite reportage åt Sjömannen.
Vi åker till England/London som vår sista tripp innan förlossningen.

April
En stylist kommer över och tipsar om vad vi kan göra för att göra vår lägenhet mer attraktiv vid den kommande försäljningen. Thomsen blir hela 27 år!! :) Jisses vad åren går fort. Mitt sockervärde stiger i höjderna så jag får göra glukosbelastning; Den visar dock att det inte är diabetes. En fotograf är över och tar proffesionella foton efter vi stylat lägenheten; Det blev fint, nästan för fint :p

Maj
Går på visning på Olseängen 4 och vi lägger senare ett bud; Dock blev inte vi de vinnande utan min underbara granne L visade det sig senare. Maj består av budande överlag.. BM-besök, föräldragrupper, förberedelser, pappersarbeten.
Köper vår älskade Olvo v50 -07 och blir kära vid första ögonkastet. Min havandeskapspenning tickar igång; Nu är det på riktigt :)

Juni
Thomas jobbar sitt sista pass inför bebisankomsten och tar en rejäl ledighetsperiod; Mycket värdefullt. Läser man bloggen klagar jag rejält på svullenhet, smärtor etc. :) Jag hade ingen rolig period i graviditeten direkt. Söndagsvisning av 2radhus i kungälv som underhållning mest. Ett av dem blev tillslut vårat hem Olseängen 18. Föräldrapenningen tickar igång; Nu väntar vi på Nugget.

Juli
BF (3jul) passeras och ingen bebis; Dock är det inte så farligt att gå över tiden tycker jag. Är mer orolig för att inte känna av om det startar på riktigt etc.
Allting börjar tillslut den 5:e för att sedan resultera i en bebis den 7:e. Hade hoppats på att pricka in brorsans födelsedag dagen innan men han kan få den för sig själv :) Tyvärr hamnar vi på Neo både på Östra & Mölndal i ca 1 vecka. Juli är en månad bombad med känslor både upp å ned.. vad hände? Mamma kommer upp en snabbis för att se sitt barnbarn.

Augusti
Jag fyller tant (25) och tar i samma veva mig upp till Örebro med Thomsen och nytillskottet. Emie tar med sig hela familjen samt Tilda som föddes bara några dagar efter Alice, och hälsar på hos oss. Tjurkärringarna på Vänortsgatan gör verkligen skäl för sina namn och nu är jag så trött på dem att jag bara blickar framåt mot flytten.. Att det grävs och asfalteras om utanför gör inte livet lättare. Thomas jobbar sitt första pass och jag får testa mina vingar på riktigt som mamma.

September
Får min första P-bot =) Dock överklagade jag men har ännu inte fått något svar. VAL VAL VAAAAL... ja vad ska man säga. Minst sagt spännande. Mycket tumult och vänner blev ovänner, hur kunde det bli så här? Vad gör vi för framtiden?

Oktober
Alice knölar med humöret och har utslag, vi tror på mjölkproteinallergi och börjar spec.kost som är superdyrt. Jag sätter in en kopparspiral. Hela månaden är fylld av flyttkaos, elbolagsflyt, flyttstäd, nyckelöverlämningar, bredbandscheck.. check check. Vi får nycklarna och flyttar äntligen!!!!! Jag som gick ned i vikt efter förlossningen verkar ha stannat upp och istället börjat gå upp i vikt. Tusan.

November
Börjar komma iordning lite mer i hemmet efter all flyttkaos. Snön börjar komma på riktigt och har än idag inte slutat komma riktigt.
Thomsen och jag har vår första riktiga heldag utan Alice. Äter gott, klipper oss, shoppar och går på bio =) Väldigt mysigt! Första passet T jobbar är det obehagligt att vara ensam, kuslig energi här hemma :D Mamma opereras för sin struma och jag drar hem till Öret för att bara finnas.

Dec
Julfesten med Stena; Cool att träffa lite arbetskollegor. Fast längtar jag tillbaka så mycket som jag tror? Testar för minskad aktivitet i sköldkörtel, inget som tyder på det. Införskaffar ny diskmaskin..intresseklubben antecknar? Men en stor grej för mig ;) Lillans första jul, firas med lugn och ro. Andreas + Mor.. samt lillans farmor & farfar.. å så vi förståss. Mysigt och lagom mycket fart. Nästa år kanske tomten kommer. Vi avslutar med en liten tur till Kiel därifrån vi kom idag. Firade 3 år med hjärtat som gått sådär evinnerligt fort.. vad gör vi på nyår? Myser såklart. Gott nytt alla!

Sammanfattningsvis så var 2010 året då allt hände.. vad hände inte? Året har kännt så kämpigt men inte för kämpigt utan alldeles lagom och det har gett sådan utdelning så jag kan inte klaga.. finns inget som slagit ned så mycket och satt sig som en böld direkt. Jo en sak; min eviga smärta.. smärtans år också.

Det känns som många sådana dära livssaker gjordes i år; Körkort, bil, (rad)hus, barn..nej ingen hund! Så nu ska det bli spännande att se vad år 11 har att komma med. Jag hoppas på ett mer avslappnat år även om det kommer vara fullt upp med att se till Alices hyss men förövrigt är det inga stora projekt på G.

Alice har redan gjort så stora framsteg på 6 månader. Nu sitter hon själv kortare stunder, går några knasiga steg med hjälp, står själv med stöd bla bla...med det mest spännande är att hon börjar bli en egen liten person. Man läser numer av viljor, mönster och börjar lära känna henne på riktigt. Häromdagen var hon jätteledsen för att jag åkte iväg tex bara för att jag sa hejdå och stängde dörren, hon satt och tittade i någon timme efter dörren och mamma. Nästa gång får jag göra en smidigare ivägsmitning, speciellt med tanke på att det börjar närma sig påmönstring.

2011 får bli utvecklingens år..Detta året har varit så himla känslomässigt laddat och 11 kommer börja likadant. Jag har i nuläget inte fått koll på mina hormoner så kan börja böla i tid och otid vilket är väldigt pinsamt :D Oftast skrattar jag åt det själv men jag hoppas inte att det kommer att ställa till det på båten..

Det finns även en stor sak till som kommer att hända här i början av året, min älskade vän går i väntans tider; En väldigt speciell väntan.. Även jag börjar bli väldigt förväntansfull och enormt pirrig (: Jag önskar henne all lycka och en bättre start på det nya året går inte att få antar jag. Hoppas så på att vi verkligen får chans att ses nu i sommar --<-@

Nej nu blev jag alltför sentimental här i slutet, tror tårarna är påväg.. jag säger det; aaawh hormoner! ;') Hihi. Thomsen är förresten å leker med Kim & jag har gosat lillet till sömns så det finns inget att göra.. jo nu vaknade hon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad tycker du?