fredag 10 december 2010

vardagsrasism

Idag har jag stött på ett fall av vardagsrasism som fick mig att bli blå.
Går omkring med vagnen på Ica och kör förbi en invandrarkvinna med sin barnvagn, rundar hörnet och hör en tyken röst som säger "AHA ska du köra på mig nu också!!!" Vänder mig om och ser att kvinnan med barnvagnen kan ha närmat sig en annan kvinna.. Den "påkörda" kvinnan går fort förbi platsen och säger högt i höjd med mig 5 meter bort "svartskalle!" Jag häpnar.. Kollar mot invandrarkvinnan och hon verkar som tur var inte hört något eftersom hon verkar inne i sitt letande efter rätt schampoo. Det roliga är att man ofta tänker att det är whitetrash-folk som uttrycker sig så osmakligt men detta var en väldressad kvinna på 45, stövlar, leggings och någon fin tunika, vit halsduk och fräsch i håret. Kanske jobbar hon med utbildningsfrågor på ett kontor?

Jag blev illa berörd och höll på att springa efter för att knacka henne på axeln för att fråga om hon "råkat tänka högt" Jädra läskiga människa =/
Kändes som om det var meningen att vi andra runtomkring skulle höra hennes ord och liksom tillsammans tycka illa om denna invandrare.. för tillsammans är man mycket starkare va? Skäms hon inte på något sätt(?) Vad är det som gör att invandraren felade? Det var en korsning och båda har väl ansvar att stanna/sakta ned. Hade hon reagerat likadant om det var JAG som kommit ut med min barnvagn bara 2 sekunder senare?

Hmm.. jag slutar aldrig att förundras! Skäms lite över svenskar som ÄR så.

Babes i Stenastassen


Jag ringde chefen idag också och anmälde mig för tillbakakommande.. finns några som reagerat med "redan???" och ja, det kanske är ovanligt att mamman kommer tillbaka så snart. Men jag har varit hemma nu 8 månader i Januari och jag är uppriktigt trött på det.. Det är inte min grej för fem öre och därför har jag en sådan underbar sambo och PAPPA till Alice som faktiskt också kan vara hemma ;) Många verkar missat den biten. Okej jag tycker man som kvinna har rätt att bestämma lite över hur man vill ha det där i början; Man vill kanske amma, lider av utkörd kropp efter graviditet etc. Men vem tänker på pappan då? Ska han liksom bli fråntagen allt? (: Vissa väljer att vara hemma hela tiden som mammor och det är väl okej sålänge båda är med på det. Chefen var bla en av dem som sa redan.. han verkade sitta och surfa för han lät lite "borta" på något sätt.

Olvo har fått tid för besiktning.. på alla hjärtans dag. Hoppas mitt 4hjuliga hjärta får mvg så kommer jag älska honom ända tills nästa gång ;)

Lite kvällstoner
Paramore - Crush crush crush
Glee Soundtrack - Defying Gravity
Freezepop - Get Ready 2 Rokk (Från GH)
Melissa Horn - Jag kan inte skilja på
Christina Perri - Jar of Hearts
Thermostatic - Metal skin


... å så kör vi lite "när trollmor har lagt sina elva små troll å bundit fast dem i svaaansen" Zzz

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad tycker du?