måndag 20 september 2010

jaja

Vad jag tycker om valet igår:

Jag hade hoppats på en rödgrön vinst ja.. men nu blev det annorlunda och det är bara att tacka och ta emot. Jag vet dem som kommer att bli lidande ja. Det skrivs om dem som fått hjälp att komma in på arbetsmarknaden genom åtgärdsprogram men det borde vara sådana som med egen kraft kunnat jobba innan eller? Men denna regering kör över cancersjuka och folk som överhuvudtaget aldrig kommer kunna jobba.. varför ska de kämpa för sin rätt in i det sista?

Jag har alltid tyckt att röd(grön) varit de mest humana som faktiskt satsar på människan som individ.. de blåa är mer för de som är rika, alltså en mindre grupp. Klart att man vill ha högre lön när skatten är betald, eller billigare städhjälp.. men för guds skull, stirra er inte blinda på lappen! Det är framtiden som skapas och med en blå regering så ökar tyvärr klyftorna, vi går bakåt istället för framåt. Sen vill jag ju såklart inte dem ska införa SIS, vi får se vad det blir av det hela.

Att SD kom in i riksdagen bryr jag mig nämnvärt inte om.. man ser ens vänner som skriver på FB att de vill bli borttagna från vännerlistan om någon röstat på överstående.. varför? Blir ens vänner fiender om de röstar på ett parti som inte anses godkänt i deras ögon, vad är man då för en vän? Jag tycker också invandringen ökat lavinartat och anser att man bör stänga gränserna totalt ett par år. Jobba med de invandrarna vi har, försöka hjälpa dem som gått under jorden osv. Är det fel att tycka så? Har vi ingen rätt att tycka att Sverige borde skära ned invandringen? Även om folk snackar om andra världskriget och Tyskland så är detta en helt annan sak.. sorry. Jag håller verkligen inte med om att en ny Hitler är påväg att träda in. (observera att jag inte är påläst nämnvärt om vad SD har för åsikter mer än att de vill stoppa invandringen och hjälpa berörda i hemlandet; Jag är ingen SD-are så påhopp avböjes vänligt men bestämt ;) )

Helst av allt skulle jag vilja försvinna ett par veckor tills all hysteri lagt sig. Folk som baktalar varandra och börjar ogilla sina närmaste beroende på vad de röstat. När jag var liten (okej säg 11-15) så undrade jag ibland var folk stod politiskt.. inte ens min pappa eller farfar ville svara på frågan? Nej jag fattade verkligen inte varför men idag har jag insett att vissa inte vill sprida sin politiska tro hursom.

Varför ska politiken få komma emellan oss?
Folk som hoppar på SD-röstare är då inte bättre i mina ögon än dem som röstat på SD.

Nej nu lämnar jag valet ett tag bakom mig och försöker blicka framåt.. vad mer kan hända under dessa 4 år som alliansen sitter.. kommer mp ingå ett samarbete? Jag vet iaf att jag tänker utnyttja RUT om en månad då vi flyttstädar.. tack tack

Snart är min älskade sjöman hemma.. och med sushi! :) Kan det bli bättre? Har även tvättid idag. Resten av veckan blir nog bokad av nödvändigheter som typ folkbokföring, mäklarsnack, banksnack, flyttpack m.m. Snart går ju lasset och jag har inte hunnit med mkt alls :D

1 kommentar:

  1. Jag håller helt med dig! Tycker det på ett sätt är bra att SD kom in i riksdagen och rör runt i grytan lite. De verkar ha väldigt vettig politik om äldrevård och kriminalvård. Att de vill stänga gränserna betyder ju liksom inte att de invandrare som redan bor här ska flytta härifrån. Är ju liksom inte det de vill, utan de vill bara minska invandringen.
    Tycker också det är otroligt löjligt att folk säger upp kontakten bara sådär bara för att någon röstat på SD. Vaddå, har inte folk rätt att ha olika åsikter helt plötsligt? Man är verkligen inte rasist bara för man sympatiserar med SD.
    Jag röstade inte heller på dem men kan ändå inte låta bli att bli lite glad för att det gick så bra för dem i valet :p

    Kram på er!

    SvaraRadera

Vad tycker du?